~Tonnema snoeppot~

glazen pot

Ik heb deze prachtige glazen pot met
bakelieten schroefdeksel en de houten rozenkrans  
ook  in dezelfde kringloopwinkel gekocht.

De pot was geprijsd voor 10euro
dus ik twijfelde nogal, tot ik een bordje zag staan
met de tekst…
”Op zaterdag 4juli alles voor de helft van de prijs”
dus heb ik ‘m gekocht..en helemaal geen spijt van!


Op het Deksel van de pot staat ingedrukt;
Tonnema’s Specialite’s.

Ik heb even een stukje over de geschiedenis
hierover op internet gezocht…

  glazen pot   glazen pot

 

King wordt tot op de dag van vandaag geproduceerd
door de firma Tonnema in Sneek.
De fabriek werd in 1902 opgericht door Gerrit Tonnema
(als financier), Nicolaas de vries, Gerrit Wip en
Anne Zandstra. De firma bleef tot 1988 in
handen van de familie De Vries.
Daarna kwam het in handen van
RedBandVencogroep.

Gerrit Tonnema was een plaatselijke kruidenier
en Nicolaas de Vries leerde zijn vak bij
de Friesche Suikerwerk en Pepermuntfabriek,
in de volksmond ‘Klontjesfabriek’ genoemd.
In 1924 kocht Nicolaas de laatste vennoot (Anne Zandstra)
uit en kwam de fabriek geheel in handen
van de familie De Vries.
Met komst van derde zoon Nicolaas, Nico,
werd er een begin gemaakt met een modern
aandoende marketing-aanpak.

Nico gaf Tonnema een opmerkelijk gezicht door een
voor die tijd uniek merk-,reclame- en promotieconcept.
Hij verving alle verschillende smaken en verschillende
merken die als ‘private labels’ werden gemaakt door
één kwaliteit en deponeerde in 1923 het merk King.

Een afkorting van ‘Kwaliteit in Niets Geëvenaard’.

glazen pot glazen pot

5 opmerkingen:

  1. Wauw.....wat een prachtige aanwinsten heb je weer gevonden. De koffer is inderdaad helemaal geweldig en de Tonnema snoeppot ook. Wat zal je genieten van al dit moois. Leuk dat je er [altijd] zoveel informatie bij vermeld, dat is heel leuk om te lezen.

    Groetjes Josephine,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een mooie snoeppot, en wat fijn dat je er op de juiste dag was, en hem voor de helft van de prijs mee mocht nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De nieuwe aanwinsten daargelaten
    wil ik ook even een opmerking plaatsen
    over hoe mooi je altijd alles etaleerd.
    Ons huis is altijd een plaatje.
    Bedankt schat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk idee om wat anders met die pot te doen, ik heb er toevallig eentje van mijn schoonvader gekregen, leuk om te zien dat er meer potten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb een blik van tonnema en co ,het is rood achthoekig en de deksel is een wijzerplaat,met losse wijzers.wie weet wat de betekenis is van dit blik?

    BeantwoordenVerwijderen

-

Bedankt voor het achterlaten van 'n berichtje!
I love to read your comments..

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.