~ Pepernoten maken

Vintage St. Nikolaas 
Benodigdheden:
    * 250 gram zelfrijzend bakmeel
    * 100 gram bruine basterdsuiker
    * 75 gram zachte boter
    * 2 eetlepels speculaaskruiden
    * 1/2 theelepel zout
    * 4 eetlepels melk
    * 1 1/2 eetlepel stroop

Werkbeschrijving:
Roer de boter met de basterdsuiker,
de speculaaskruiden en het zout tot een gladde massa.
Voeg het bakmeel en de melk toe. Kneed het geheel
tot een soepele deegbal. Leg de deegbal een
half uurtje in de koelkast. Draai er met vochtige
handen mooie "knikkertjes"van en leg ze in rijtjes
op een met boter ingevette bakplaat.
Druk ze een beetje plat en bak de pepernoten
in 15 à 20 minuten gaar in een voorverwarmde oven
op 175 graden Celcius. Laat ze afkoelen.
Eet smakelijk!

7 opmerkingen:

  1. dat is lang geleden ga ik toch ook weer eens doen, lieve groet Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. pffft zit net even bij te lezen en vooral te kijken wat ik bij jou allemaal heb gemist de afgelopen tijd, zie ik dat je een jaar blogt en 318 posten hebt geschreven, kom ik aan met ruim een jaar bloggen en nog die 100 ste post niet gehaald hihi
    maar ja kan niet alles tegelijk he
    wat een leuk nostalgisch plaatje heb je hier boven staan, en zelf pepernoten bakken, mmm heerlijk !!!
    groetjes Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen meis,

    Wat een heerlijk recept om pepernootjes te bakken.
    Dat ga ik zaterdag zeker doen..maar of ik er zelf van neem dat is de vraag...Het gaat er meer om of ik de verleiding kan weerstaan...!
    Deze maand gaat voor mij moeilijk worden met al dat lekkers..
    Ik ben net 20 kg afgevallen...

    Fijne dag,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. goedemorgen,ik ga het morgenavond meteen uit proberen,lijkt me héérlijk zelf gebakken pepernoten.
    leuk idee.

    fijne dag groetjes inka en andre

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eigenlijk koop ik altijd pepernoten, maar dit recept ga ik toch eens uitproberen. Wat een leerzaam stukje over de gewichten. Ga die van mij ook eens nakijken. Dat is echt geluk hebben met die gewichten!
    Groetjes Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mmmm..lekker mijn dochter bakt ieder jaar pepernoten.Eigenlijk ben ik er niet zo van totdat ik er 1 op heb lieft met thee.Dan kan je niet meer ophouden.Maar die voorverpakte pepernoten vindt ik gewoon echt niet lekker.Groetjes,Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk dit en het recept erbij,misschien wat voor volgend jaar om te proberen,ga ik overschrijven,groetjes Joke.

    BeantwoordenVerwijderen

-

Bedankt voor het achterlaten van 'n berichtje!
I love to read your comments..

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.