~Blauw Emaille

Glud & Marstrand


Deze emaille Koffiepot is ong. 4m hoog en staat voor
de koffiefabriek van Peter Larsens
in Viborg, Denemarken.
Het bedrijf is gestart in 1877 door Poul Gluds
Metalvarefabrik.
In Maart 1895 werd de fabriek omgezet in een
naamloze vennootschap. De fabriek kreeg toen
de naam Glud & Marstrand.

madam blue1


Cathrine uit Noorwegen verzamelt Madam Blue emaille. 
Wat in het Deens Madam Blå is.

madam blue
Net als in Nederland was geëmailleerd keukengerei
vele jaren in gebruik in de Deense huishoudens.
De productie van de populaire koffiepot was
enkele jaren tot 200.000 per jaar.
In 1966 werd de productie gestopt en werd
Madam Blå een geliefd verzamelobject.
Een gedeelte van Cathrine’s  verzameling kun
je HIER en HIER zien!

sprit logo
De Fabriek maakte ook dit soort prachtige
geëmailleerde Reclameborden!

GSM1fabrik
Stukje van de Fabriek..
LINK

madam blue

foto via

7 opmerkingen:

  1. wat een leuk stukje.. dit soort dingen vind ik heerlijk om te lezen.
    bedankt
    groetjes
    Anita
    http://alle-mooie-dingen.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke info! en wat een prachtige kleur blauw is dit. Echt iets voor jou!!
    fijn weekend
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Anna,
    Wat een interessant verhaal en wat leuk die onmens grote koffiepot. Wanneer je daar loopt en er in gaat, voel je je zo'n beetje Piggelmee kan ik me zo voorstellen. Leuk om te lezen.
    Fijn weekend en lieve groet, Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anna Anna Anna je hebt een blog naar mijn hart, je blauwe kast met pastel mijn hart smelt ik vind het zoooo mooi, en wat gaaf dat je een partij hebt gevonden op mp, je zal zien het verveeld je nooit en je hebt er eeb passie bij.
    Wat heb je mooi inspiratie foto's en blogs gevonden WAAR VIND JE DIE ALLEMAAL????? ik kom dat nooit tegen hoor dus ben heeel blij met jouw blogvondsten en sla ze direct op.
    Ik ga nog even een stukje bladknippen en ruimen in de tuin het was van de week zoooo druk hier ben nergens aan toe gekomen.
    Vergeet nog de emaille koffiepot Anna we wonen in het verkeerde land hihihi waanzinnig toch, liefs Irma en een heerlijk weekend en ben zo benieuwd naar je pastel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om te lezen, het is een mooi blauw kleurtje! Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heerlijk om hier meer over te lezen. Ik ben zelf dol op blauw en een beetje wit emaille! Hele fijne zondag gewenst, groetjes Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gave post,ik zou wel veel wit willen met een zwart randje,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen

-

Bedankt voor het achterlaten van 'n berichtje!
I love to read your comments..

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.