~St. Theresia

St. Theresia van Lisieux,
Haar doopnaam is: Thérèse Martin,
Kloosternaam: Thérèse de l'Enfant-Jésus et de la Sainte-Face
Ze is geboren in Alençon op 2 januari 1873
en overleden in Lisieux op 30 september 1897
Haar feestdag valt op 1 oktober.

Op haar tiende werd ze ernstig ziek totdat het
Mariabeeld op 13 mei boven haar bed naar haar
glimlachte, waarna ze volledig genas.
Al op jonge leeftijd voelde ze dat het haar roeping
was God te dienen. Ze was uitzonderlijk vroom,
maar stond ook bekend om haar gevoel voor humor.
Ze besloot in te treden bij de orde van de Ongeschoeide Karmelietessen in Lisieux (Normandië)
In 1896 werd tuberculose bij haar geconstateerd.
Ze stierf op 24-jarige leeftijd aan de ziekte.

Op 29 april 1923 werd Theresia zalig verklaard.
Haar heiligverklaring volgde op 17 mei 1925.
In 1997 werd Theresia, als derde vrouw in de geschiedenis,
door paus Johannes Paulus II tot kerkleraar uitgeroepen.


Haar leven is in verschillende boeken beschreven.
Een bekende uitspraak van haar is:
"Ik wil het rozen [=zegeningen] laten regenen op aarde".
Daarom wordt ze altijd afgebeeld als karmelietes
met rozen in de hand.
 

EEN HELE FIJNE DAG GEWENST!!
XXX

4 opmerkingen:

  1. Zelf heb ik niets met deze beelden,maar je verhaal er achter vind ik wel mooi , ze zal vast een hele bijzondere vrouw geweest zijn.
    Fijne dag & groetjes,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier moet ik mijn traantjes laten gaan , bij mijn grootmoeder "mamy" waren altijd tal van St Therese, dat was haar favoriet, haar beschermengel zou ik zeggen. Ik heb er nog een paar want ik kon ze niet wegdoen toen ze over 2 jaar overleed, mijn grootmoeder, mijn tweede mama, mijn schat.

    Lieve groetjes
    Carine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Welk boek kan ik het beste lezen als ik een goed indruk wil krijgen over het leven van H. Theresia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ger
    je kunt ook veel over haar vinden op internet.
    en ook onder haar echte naam.

    kijk ook eens hier....
    http://www.jknirp.com/carmel.htm

    BeantwoordenVerwijderen

-

Bedankt voor het achterlaten van 'n berichtje!
I love to read your comments..

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.