~Nederland…Fietsland~


Een fiets is een voertuig dat door spierkracht
wordt aangedreven, bestaat uit ten minste twee
wielen, een frame, een zadel, een stuur, een
fietsketting en een trapas met pedalen.
Tot 1966 was de wettelijke term in Nederland rijwiel.
In Vlaanderen wordt ook het Franse
woord velo gebruikt. 

velocipede


Baron Karl Drais (1785-1851) bedacht een
zogeheten loopfiets.
Deze bestond uit een houten frame, houten wielen
met een ijzeren velg, een zeer primitief zadel,
een primitief stuur en een soort rem op het
achterwiel. De loopfiets had geen trappers;
de berijder bewoog zich voort door zich af te zetten
tegen de grond. Het eerste exemplaar ontstond in 1817.
Von Drais noemde zijn toestel velocipede.
.


Door zijn afwisselende landschap en duizenden
kilometers aantrekkelijke paden en wegen is
Nederland een fietsland bij uitstek,
maar je kunt ook iets anders doen met je oude fiets!



   Dit is een transportfiets van net na de oorlog!
Hij staat al jaren in onze voortuin, met plantjes in de bakkersmand, de foto is alweer een tijdje geleden
gemaakt toen de viooltjes  er pas ingezet waren!
. .
Ik ben echt niet de enige die op zo’n idee is gekomen,
kijk maar eens,
Deze rij foto’s vond ik op internet!

.
  .

5 opmerkingen:

  1. Schattig he al die fietsen zo met die bloemetjes. Als mijn tuin "najaarsklaar"is, en de bruiloft (nee niet de mijne lol) achter de rug, ga ik aan de gang met mijn "ouwe" fiets, kleurtje (mag jij raden....) en dan lieve plantjes. Violen OH zo mooi. Kijk er al naar uit om ermee te beginnen, lol.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. geweldig al die fietsen met bloemen erin!!!!!
    liefs marijke

    ps hoe is het nu met het eendje?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, dat Nederland een fietsland is, is bekend. Ik zie bij ons in de stad vaak Buitenlandse vakantie gangers verbaasd kijken naar al die fietsende mensen. Vooral als de scholen weer begonnen zijn zie je hier hele slierten fietsers, ik vind het zelf ook een mooi gezicht.
    Groetjes Jo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. leuk zo'n oude transportfiets in de tuin !
    zou wel een echte willen hebben om nog op de fietsen (ze worden wel weer nieuw gemaakt, maar zo'n oude is toch mooier)
    Mijn vader is vroeger altijd fietsenmaker geweest en heeft nog op de junckerfabriek gewerkt, en mijn opa had in de oorlog al een fietsenzaak, die nu nog bestaat en in de fam. is, dus leuk om dit zo te lezen
    groetjes Yvonne

    ps, wat een plaatjes van badkamers in je vorige post!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heb je weer een leuke post. Vind het altijd super om te lezen.

    groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen

-

Bedankt voor het achterlaten van 'n berichtje!
I love to read your comments..

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.