~OchtendMuts!


Dit is een Antiek Brabants Ochtendmutsje
ong. 100jaar oud, uit de omgeving Den Bosch
Ik heb ‘m Via MP gekocht.


Die mevrouw vertelde…
dat Haar oma in 1889 geboren werd, en zij werkte
later in de mutsenwasserij, en daar werd dit mutsje
naar toe gebracht om te worden gewassen
en gesteven,
maar het werd daarna nooit meer door
de eigenaresse opgehaald, dus na verloop van tijd
had haar Oma dit mutsje mee naar huis genomen.
en zodoende is het in haar bezit gekomen,
maar aangezien dit eigenlijk helemaal niet
in hun interieur paste,
heeft het jaren en jaren op zolder gestaan
en nu wilde ze het dan toch maar verkopen!
en zodoende kwam het in mijn bezit!

  
Extra Info…
Klederdracht, of soms ook wel streekdracht
genoemd, is traditionele kleding die in gemeenschappen
door een groot deel van de bevolking gedragen werd.

Zo ook in Brabant, doch er was geen enkele
streek waar uitsluitend één type gedragen werd.
Overal kwamen variatie voor. In Midden-Brabant,
in de Meierij en Oost-Brabant werd voornamelijk
als hoofdtooi de muts met de poffer gedragen.

West-Brabant maakten daarop een uitzondering
met de kroezel of de kroon.

De klederdracht van de vrouwen bestond verder
uit jack en rokken, neusik, pelderien en
de kleur was voornamelijk zwart.

met de hoofdtooi als statussymbool.
Het is niet gemakkelijk te achterhalen waaruit
de muts met de geplooide voorstrook (toerke),
die in de 19e eeuw in sommige streken werd
gedragen, is ontstaan.
Muts is een algemene benaming, die voor
zich zelf spreekt.

De muts droeg men door heel Brabant van plaats
tot plaats in allerlei variaties en veel verschillende
benamingen o.a. klein mutsje, koveltje, Kempische muts, kindermuts, cornetmuts, Eindhovense mutsje,
drie-toerkes muts, daagse muts enz.

De mutsen werden gemaakt door mutsenmaaksters
die vaak met eenvoudig gereedschap ware
kunstwerken wisten te ontwerpen.

Museum de Muts heeft een verzameling van
historische (Brabantse) mutsen en poffers
uit de periode 1850 tot ca. 1950 en is
gevestigd te Uden.

Daarnaast vindt u er de originele Brabantse
klederdracht en oud gereedschap van de vroegere mutsenmaaksters met allerlei accessoires.

Tekst en info HIER gevonden
Alle Foto’s zijn van mijn prachtige Ochtendmutsje!


afbd 215 afbd 216

5 opmerkingen:

  1. wat een prachtig mutsje!
    groetjes
    Anita
    http://alle-mooie-dingen.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ha wat leuk!! ik heb pas geleden een staphorster mutsje op de rommelmarkt gekocht!! ik kon er gewoon niet omheen hihi zwart satijn met stippelwerk in rood geel en blauw ook zooo mooi
    fijne dag
    Hoe is het met je kast al blauw??
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Yolanda
    ja de kast is al blauw (zacht blauw)
    alleen de planken, deuren en de laden nog!
    die doe ik vandaag....(hoop ik) ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Anna, ik zit zo'n 20 min. van je af.
    Mijn winkel is in Belfeld.
    Wie weet zie ik je een keertje binnen lopen.

    Groetjes Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat zijn die prachtig en met zoveel details gemaakt, bijna niet te geloven dat dit in sommige periodes echt gedragen werd, heel bijzonder!
    Dit weekend heb ik samen met een paar vriendinnen een babymutsje in elkaar gefreubelt (staat op mijn blog) en het lijkt er wel wat op, zo leuk om te doen!
    Lieve groet, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen

-

Bedankt voor het achterlaten van 'n berichtje!
I love to read your comments..

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.